سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

پیوندها

چین برای اولین بار سفینه های فضایی را در مریخ فرود می آورد

عرفان رضاپوری | يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۳:۴۰ ب.ظ

 

چین روز شنبه برای اولین بار یک سفینه فضایی را در مریخ به زمین انداخت ، کاری که از نظر فنی دشوارتر از فرود روی ماه بود و این آخرین گام برای اهداف بلند پروازانه فضایی خود است.

این برنامه ها قبل از پایین آمدن از سطح شیب دار برای کشف یک منطقه یخی از مریخ معروف به کوه آرمانشهر ، مریخ نورد برای آزمایشهای تشخیصی به مدت چند روز در چترباز باقی بماند.  این کشور به آمریکایی پیوست که در ماه فوریه وارد سیاره سرخ شد.

اولین فرود در مریخ در چین پس از پرتاب ماه گذشته بخش اصلی ایستگاه فضایی دائمی و مأموریتی است که سنگهای ماه را در پایان سال گذشته باز می گرداند.

خبرگزاری رسمی شینهوا با اعلام خبر فرود در یکی از حساب های خود در شبکه های اجتماعی گفت: “چین برای اولین بار آثار خود را در مریخ برجای گذاشته است ، که گامی مهم در اکتشافات فضایی کشورمان است.”

ایالات متحده از سال 1976 تاکنون 9 فرود موفقیت آمیز در مریخ داشته است. اتحاد جماهیر شوروی در سال 1971 بر روی این سیاره فرود آمد ، اما پس از آنکه فضاپیما پس از مدت کوتاهی از انتقال اطلاعات متوقف شد ، این مأموریت ناکام ماند.

طرف فرود حامل اولین مریخ نورد چین سیاره سرخ را لمس کرده است.  این اولین باری است که چین کاوشگری را روی سیاره ای غیر از زمین فرود می آورد.   https://t.co/YMkkSl8MOj    pic.twitter.com / QIPzIGfgTp

& mdash؛XHNews

یک مریخ نورد و یک هلی کوپتر کوچک از طرف فرود آمریکا در حال اکتشاف مریخ در ماه فوریه هستند.  ناسا انتظار دارد که مریخ نورد اولین نمونه خود را در ماه جولای جمع کند تا پس از یک دهه به زمین بازگردد.

چین قبلاً روی ماه فرود آمده است ، اما فرود روی مریخ کاری بسیار دشوارتر است.  سفینه های فضایی هنگام ورود به جو مریخ از سپرهایی برای محافظت در برابر گرمای سوزان استفاده می کنند و برای جلوگیری از سقوط از سرعت و موشک های یکپارچه و چتر استفاده می کنند.  چترها و موشکها باید در زمان مناسب برای فرود در محل تعیین شده قرار بگیرند.  برای فرود روی ماه فقط موشک های مینی رترو لازم است و فقط چتر نجات برای بازگشت به زمین کافی است.

شینهوا گفت: کپسول ورودی در ارتفاع 125 کیلومتری وارد جو مریخ شد و به اصطلاح “پر خطرترین مرحله کل ماموریت” آغاز شد.

شین هوا گفت: یک چتر 200 متر مربعی مستقر شد و بعداً سقوط کرد و سپس یک موشک یکپارچه شلیک شد تا سرعت شناور تقریباً به صفر برسد.  این شناور حدود 100 متر از سطح زمین بالا رفت تا موانع را قبل از لمس چهار پایه بافر شناسایی کند.

اعضای مرکز کنترل هوافضا پکن روز شنبه پس از فرود موفقیت آمیز فضاپیمای چینی تیانوان-1 در مریخ جشن می گیرند. (جین لیوانگ / شینهوا از طریق AP)

به گزارش شینهوا ، گان یانگ ، یک مقام اداره ملی فضایی چین ، گفت: “هر مرحله فقط یک فرصت داشت و اقدامات از نزدیک با هم مرتبط بودند. اگر نقصی وجود داشت ، فرود شکست می خورد.”

شین هوا گفت: این برخورد در ساعت 7:18 صبح به وقت پکن (7:18 بعد از ظهر ET) بود ، اگرچه بیش از یک ساعت طول کشید تا کنترل کننده های زمینی بتوانند موفقیت آمیز بودن فرود را تأیید کنند.  مریخ نورد باید صفحات خورشیدی و آنتن خود را باز کند و پس از آن بیش از 17 دقیقه طول کشید تا سیگنال های خود فاصله بین مریخ و زمین را طی کنند.

شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین در نامه تبریک خود به تیم مأموریت ، فرود را “گام مهمی در اکتشاف بین سیاره ای کشورمان ، شناخت جهش از کره ماه به سیستم سیاره ای و ترک دنباله چینی در مریخ برای اولین بار” خواند.  … میهن و مردم همیشه شاهکارهای استثنایی شما را به یاد می آورند!  “

به تیم تبریک می گویم  # تیانوان 1  از CNSA برای فرود موفقیت آمیز اولین مریخ نورد چینی برای کشف مریخ ، < a href = "https://twitter.com/hashtag/Zhurong?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw"> # ژورونگ !!  همراه با جامعه علمی جهان ، من منتظر سهم مهمی هستم که این مأموریت در درک بشریت از سیاره سرخ خواهد داشت.   pic.twitter.com/KexElIu8OH

&#038; mdash؛Dr_ThomasZ

توماس زوربوچن ، دستیار مدیر ناسا ، در توئیتی نوشت: &#8220;همراه با جامعه علمی جهانی ، من منتظر سهم مهم این ماموریت در درک بشریت از سیاره سرخ هستم.&#8221;

فرود چینی ها در مریخ محبوب ترین موضوع در Weibo ، یک سکوی برجسته رسانه های اجتماعی بود ، زیرا مردم ابراز هیجان و غرور می کردند.

فضاپیمای Tianwen-1 از ماه فوریه در مدار مریخ قرار دارد ، وقتی پس از 6 ماه و نیم سفر از زمین وارد آن شد.  شینهوا این مأموریت را اولین بررسی سیاره ای چین توصیف کرد.

گروه فضایی حامل اولین مریخ نورد چین سیاره سرخ را لمس کرده است ، اداره ملی فضایی چین (CNSA) صبح شنبه تأیید کرد  https://t.co / i6ZHqhiAUi    pic.twitter.com/bQ3Kn0WpTp

&#038; mdash؛XHNews

انتظار می رود مریخ نوردی که به نام خدای آتش سوزی چینی Jurong نامگذاری شده است ، به مدت 90 روز مستقر شود و به دنبال شواهدی از زندگی باشد.  تقریباً به اندازه یک ماشین کوچک ، دارای رادار ، لیزر و سنسورهای نفوذپذیر زمین برای اندازه گیری جو و کره مغناطیسی است.

برنامه فضایی چین در اوج مسابقه فضایی خود احتیاط بیشتری نسبت به ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی دارد.

راه اندازی ماژول اصلی ایستگاه فضایی در چین در ماه آوریل ، اولین مأموریت 11 برنامه ریزی شده برای ساخت و ایمن سازی ایستگاه و اعزام خدمه 3 نفره تا پایان سال آینده است.  در حالی که ماژول با موفقیت پرتاب شد ، بازگشت کنترل نشده موشک به زمین انتقادات بین المللی را به همراه داشت ، از جمله بیل نلسون ، مدیر ناسا.

چین گفته است که می خواهد مردم را روی ماه فرود بیاورد و احتمالاً یک پایگاه علمی در آنجا ایجاد کند.  هیچ جدول زمانی برای این پروژه ها منتشر نشده است.  گزارش شده است که یک فضاپیما نیز در حال توسعه است.

  • عرفان رضاپوری