سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

پیوندها

پولی برای کشت نداریم

عرفان رضاپوری | سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵ ب.ظ

سعید برخوری میزان خسارات سرمازدگی در جنوب کرمان را به مراتب بیشتر از طوفان شن اعلام کرد و گفت: طوفان به صورت نقطه‌ای خسارت زده و به صورت ویژه در زهکلوت و جازموریان موجب تخریب ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی کشاورزی شده اما سرمازدگی گستره جغرافیایی و مالی بیشتری داشته است.

 

وی ادامه داد: طبق آخرین برآوردها خسارت سرمازدگی دو هزار میلیارد تومان ثبت شده اما خسارت طوفان شن ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

کشاورزان توان آماده سازی زمین برای کشت مجدد را ندارند

وی گفت: خسارت‌ها به حدی است که بسیاری از کشاورزان توان آماده سازی زمین برای کشت مجدد را ندارند و ارائه بسته حمایتی از کشاورزان بسیار ضروری است.

 

برخوری با اشاره به وام‌های کشاورزی دریافت شده توسط مردم گفت: یکی از الزامات موجود استمهال سر رسید این وام هاست چون مردم نقدینگی برای باز پرداخت ندارند.

 

وی تصریح کرد: با فرا رسیدن ماه‌های انتهایی سال جاری و گرم‌تر شدن هوا عملاً فصل برداشت محصولات جالیزی به صورت پی در پی آغاز می‌شود به ترتیب، پیاز، خیار، گوجه، سیب زمینی، هندوانه برداشت و راهی بازار می‌شود در کنار این محصولات به صورت دائمی کشت محصولات گلخانه‌ای و مرکبات و خرما نیز در طول سال و در فصول مختلف انجام می‌شود.

 

این کشاورز گفت: سال گذشته قیمت محصولات آنقدر افت کرد که کشاورزان در بسیاری موارد محصول را در زمین شخم زدند چون هیچ توجیه اقتصادی برای برداشت محصول وجود نداشت.

 

علیخانی گفت: واسطه‌ها و دلال‌ها در فصل برداشت محصولات وارد بازار می‌شوند و با تبانی که با یکدیگر انجام می‌دهند محصول را خریداری نمی‌کنند تا قیمت به کف می‌رسد و درنهایت با نازل‌ترین قیمت، کشاورز برای جبران بخشی از هزینه‌ها مجبور به فروش می‌شود. هر سال مسئولان وعده حل مشکل می‌دهند اما هیچ زمان مشکل افت قیمت رفع نمی‌شود و هر سال دسترنج ما راهی جیب دلالان می‌شود.

  • عرفان رضاپوری