سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

پیوندها

مریخ نورد چینی بین شنبه و چهارشنبه فرود خواهد آمد

عرفان رضاپوری | جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۷:۴۳ ب.ظ

 

پکن – چین می گوید کاوشگر و مریخ نورد همراه آن زمانی بین شنبه و چهارشنبه به وقت پکن بر روی سیاره سرخ فرود خواهد آمد.

اداره ملی فضایی چین در بیانیه کوتاهی گفت که فضاپیمای تیانوان -۱ از روز 10 فوریه وارد مدار مریخ شده است و مقدار زیادی از داده های علمی را جمع آوری کرده و پنجره غروب خورشید در منطقه یخی این سیاره موسوم به “آرمانشهر پلانتیا” بوده است. تعیین شده توسط “شرایط فعلی پرواز”.

مریخ نورد که به نام خدای آتش نشان چینی Jurong نامگذاری شده است ، قبل از پایین آمدن از سطح شیب دار برای شروع بررسی علائم حیات ، برای آزمایش های تشخیصی چندین روز در فرود خواهد ماند.  این مأموریت اولین تلاش برای فرود نرم بر روی مریخ توسط یک فضاپیمای چینی است.

فقط ایالات متحده با موفقیت یک سفینه فضایی را در مریخ فرود آورده و پرواز کرده است – 9 بار ، با دوقلوهای وایکینگ در 1976 و به تازگی با مریخ نورد Marseve Perseverance در فوریه.  چین تلاش خواهد کرد تا دوم شود.

مریخ نورد Perseverance و یک هلی کوپتر کوچک در حال کشف مریخ هستند.  ناسا انتظار دارد که مریخ نورد اولین نمونه خود را در ماه جولای جمع کند تا پس از یک دهه به زمین بازگردد.

چین ماژول اولیه ایستگاه فضایی دائمی را امسال راه اندازی کرده است ، اگرچه بازگشت کنترل نشده وسیله پرتاب به زمین انتقاداتی را به دنبال داشته است.  راه اندازی ماژول Tianhe یا Celestial Harmony اولین مأموریت برای ساخت و ایمن سازی ایستگاه و اعزام خدمه سه نفره تا پایان سال آینده است.

چین همچنین اخیراً نمونه های قمری را که اولین برنامه فضایی هر کشور از دهه 1970 است ، بازگرداند و همچنین یک کاوشگر و مریخ نورد را از قسمت دور ماه که کمتر کاوش شده است ، فرود آورد.

  • عرفان رضاپوری