سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

سنترال نیوز

مرکز انواع خبر های جذاب

پیوندها

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

 

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کنایه حسام الدین آشنا به حمله کنندگان به ظریف

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهوری، در واکنش به حملات تند برخی جریان های سیاسی به ظریف، در حساب توییتر خود نوشت: «‌در عزای ‎ترامپ گریبان می‌درند و ‎ظریف را بلاگردان می‌کنند. آنانکه سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود را به ترامپیسم گره زده‌اند، به همراه او ‎سقوط را تجربه می‌کنند. حالی درون پرده بسی فتنه می‌رود تا آن زمان که پرده برافتد چه‌ها کنند».

 

امکان بازی سیاسی با نرخ ارز برای انتخابات وجود دارد!

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: «بازی سیاسی با نرخ ارز در همه دولت‌ها بوده و سال‌هاست که شاهد آن هستیم». او در گفتگو با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه «بانک مرکزی و دولت نرخ ارز را تعیین می‌کند» گفت: «من نمی‌توانم بپذیرم که بانک مرکزی اختیار نرخ ارز را به خیابان فردوسی، چهارراه استانبول و چهارتا صرافی بدهد؛ بنابراین ریشه نرخ ارز خود بانک مرکزی است و بازار آزاد به آن نگاه می‌کند، نه برعکس. اگر در کشوری نگاه بانک مرکزی به صرافی‌ها باشد، باید فاتحه اقتصاد آن کشور را خواند، چون آن را بازی خواهند کرد.»


وی در پاسخ به اینکه آیا دولت در شرایط فعلی، امکان کاهش نرخ ارز را دارد یا خیر، گفت: «باید دید چه اتفاقی افتاده و چه دلار‌هایی وارد اقتصاد کشور شده که دولت بتواند نرخ ارز را پایین بیاورد. آیا دولت خودش دلار تزریق می‌کند؟ این طور نیست، اما ممکن است که بخواهند دلار‌های خانگی را وارد بازار کنند که در این صورت همان فاجعه بورس رقم می‌خورد و بعد که دولت حمایت خود را بردارد، مردم آسیب می‌بینند». بغزیان ضمن استقبال از کاهش نرخ ارز گفت: «امیدواریم که این کاهش نرخ ارز دائمی و ماندگار باشد، اما چون کالا‌ها هنوز خودشان را تعدیل نکرده‌اند و تا واردات آزاد نشود، نمی‌توان ارز‌ها را استفاده کرد.

 

 نمی‌توان چنین انتظاری داشت، زیرا اکنون خریدار ارز کسانی هستند که نرخ آن دوباره بالا می‌رود.» این کارشناس مسائل اقصادی افزود: «امیدواریم این حرکت‌های انتخاباتی و نمایشی که آقای حداد هم به آن اشاره کرده بودند، از نمایش به واقعیت تبدیل شود. ضمن اینکه دولت برای رسیدن به اهداف انتخاباتی خود نیز باید تلاش کند تا از تورم کم کند. به هر حال مردم ارز، خودرو و ... را نگه می‌دارند، چون نگران قدرت خرید پول خود هستند».


وی خاطرنشان کرد: «سال‌هاست شاهد بازی سیاسی با نرخ ارز هستیم. یعنی دولت‌ها معمولا در چهار سال اول نرخ ارز راکاهش داده یا ثبات ایجاد می‌کنند؛ اما در چهار سال دوم آن را رها می‌کنند. نزدیک انتخابات هم که می‌شود، دوباره یک راه حل کاذب یافته و ثبات ایجاد می‌کنند. این بار البته به خاطر مصادف شدن قضیه با انتخابات آمریکا وضعیت حساس‌تر است. به هرحال به خاطر تغییر جناح سیاسی در آمریکا مسائل دیگری هم مطرح است. دیدیم که خود رئیس جمهور هم گفتند که خوشحالیم ترامپ نیست. قطعا این وضعیت نشانه خوبی برای کاهش تحریم‌هاست، ولی تا این امر عملی نشود یا ایران تکلیف موضوع FATF را روشن نکند، کاهش نرخ ارز که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، دائمی نیست و فایده چندانی ندارد.»

 

هاشمی‌طبا: ظریف و روحانی را به مجلس دعوت می‌کنند تا به آن‌ها فحش بدهند

مصطفی هاشمی‌طبا: وقتی مرتب فحش و بد و بیراه می‌گویند، دیگر تمرکزی برای حرف زدن و دفاع نمی ماند. آنهایی که آقای رئیس جمهور یا آقای ظریف را به مجلس دعوت می‌کنند، هدفشان فحش دادن است؛ یعنی ظریف و روحانی را به مجلس دعوت می‌کنند تا به آنها فحش بدهند و نمی‌خواهند حرف بشنوند. از طرفی من معتقدم به حد کافی درباره برجام صحبت شده و مردم هم قبول دارند اما کسی که نمی‌خواهد قبول کند هر چه هم که دلیل بیاوریم قبول نمی‌کند.

 

نرود میخ آهنین بر سنگ. برخی هم فکر می کنند با قدرتهای دنیا مذاکره می کنیم تا هر چه ما می‌گوییم آنها بگویند چشم! مگر مذاکره خارجی شوخی است. معلوم است که آنها هر چیزی را به راحتی نمی‌پذیرند.

 

حسین شریعتمداری: هدف دولت روحانی از تحریم ترامپ و پومپئو، چراغ سبز به بایدن است

حسین شریعتمداری در واکنش به تحریم ترامپ و تیمش از سوی ایران نوشت: وزارت محترم امور خارجه این پرسش را بی‌پاسخ گذاشته است که اگر قرار بر تحریم آنها بود، چرا حالا که از مسئولیت برکنار شده‌اند؟! با نگاهی گذرا به نمونه‌هایی از وادادگی و انفعال دولت کنونی در سیاست خارجی و گره‌ زدن آشکار و بارها اعلام شده امور کشور به تحولات و بایدها و نبایدهای آمریکا، از یک سو و از سوی دیگر با توجه به امیدی که دولت محترم به روی کار آمدن دولت بایدن بسته و به صراحت اعلام کرده بود، این احتمال قوت می‌گیرد

 

که هدف از تحریم ترامپ و پمپئو و سایر مقامات ارشد آمریکایی، چراغ سبز دولت به بایدن بوده و با هدف جلب نظر و توجه او صورت گرفته باشد! هرچند بیان این نکته تلخ و ناگوار است، از آنجا که تاکنون در مواضع و عملکرد دولت و وزارت خارجه کشورمان شاهد برخی از نمونه‌های ناهمخوان با مبانی انقلاب و منافع ملی کشورمان بوده‌ایم بعید نیست که تصمیم به تحریم مقامات آمریکایی آن هم بعد از برکناری از مسئولیت‌هایی که داشته‌اند، از سوی جریان خزنده‌ای صورت گرفته و یا به مسئولان دولت و وزارت خارجه القا شده باشد که برای حرمت و آبروی نظام اهمیتی قائل نبوده‌اند!

  • عرفان رضاپوری